Den stille driveren bak høy turnover – og hvordan du oppdager det i tide

Myten om at folk slutter i jobben på grunn av lønn, faller gjennom fingrene når man graver litt dypere.

Til tross for at lønnen er konkurransedyktig, ser man turnover der tilhørigheten og tilfredsheten er lav. Gallup gjorde en undersøkelse der det kom frem at engasjement og kultur er langt mer fremtredende årsaker til at folk slutter (37%), mot lønn og goder (16%). Undersøkelsen viste også at velvære og work-life balance kommer høyere på lista (31%) over sluttårsaker.

 

Hvorfor betyr trivsel mer? – 3 gode grunner

1.        Fornøyde ansatte er friskere. Mer gøy på arbeidsplassen bidrar blant annet til mindre stress.

2.        Bedre samarbeid. Tid med kollegaer i et avslappet og hyggelig miljø bygger tillit og oppmuntrer til ærlig og åpen diskusjon.

3.        Sammenheng mellom glede og produktivitet. Nedstemthet senker motivasjonen og gir dermed lavere produktivitet. Vi takler motgang bedre når vi er omgitt av glede og støtte.

 

Disse varselsignalene bør du følge med på

Gallup sin undersøkelse peker på flere indikatorer som forutser turnover. Blant disse er uklare forventninger fra nærmeste leder. Når ansatte ikke vet hva som forventes av dem, skaper det usikkerhet og kan føre til handlingslammelse og feilprioriteringer. Noen kompenserer med å «gjøre alt», som på sikt leder til utmattelse.


Èn indikatorer som forutser turnover er uklare forventninger fra nærmeste leder.


Manglende mulighet til å bruke egne styrker er også en tydelig indikator. Frustrasjon kan oppstå over å jobbe med oppgaver som ikke gir mestring, og tapper energi. Gallup fant at ansatte som får bruke sine sterke sider daglig er seks ganger mer engasjert i jobben sin.

Opplevelsen av å jobbe i et miljø der det er «greit å levere halvveis», kan være demotiverende for de som bryr seg. Dette manifesterer seg gjerne i yrkesstoltheten og ønsket om å levere kvalitet.

 

Tiltak i tide

1.        Lederen bør ha korte «innsjekk» med ansatte. Se, lytt og bistå i prioriteringer.

2.        Kartlegg styrker i medarbeidersamtalen og tilrettelegg for at noen kan brukes aktivt i arbeidshverdagen.

3.        Motiver teamet til å sparre med hverandre, støtte og holde hverandre ansvarlige.


Et bevis på at arbeidsplassen lykkes

Årlig er det mange heldige ansatte som tildeles Medaljen for lang og tro tjeneste. De trives så godt på jobb at de har vært der i mer enn 25 år! Det er et bevis på at bedriften har lykkes i å tilrettelegge for motivasjon, glede og utfordringer. Heia det!


Les om Medaljen her

Vida Emilie Werner