Lokfører av hele sitt hjerte

Øyvind Gunnestad er fagsjef ved Norsk fagskole for lokomotivførere og ekspert på bremser. Her viser han understellet av et lokomotiv (type 69) ved fagskolen. Togsettet er et av mange praksisnære læremidler som brukes til konkret undervisning i blant annet bremser. Foto: Norsk fagskole for lokomotivførere, Maria Dahl.

Øyvind Gunnestad visste at han skulle bli lokfører allerede som liten gutt. Nå er det han som har ansvar for at lokførerstudentene får den kompetansen de trenger. – Det gir meg mye å dele min erfaring og kompetanse og videreformidle, sier Øyvind, som nylig rundet 40 år ved jernbanen og Norsk fagskole for lokomotivførere.

Klokken viser 10.01 da telefonsamtalen med Øyvind starter. Avtalen var å ringe klokken 10.

– Det går fint, sier Øyvind, men skulle du ha vært med et vanlig passasjertog, så hadde nok toget allerede kjørt.

Fikk guttedrømmen oppfylt

Han sitter inne i et motorvogntog lagd i 1970 når vi prater sammen. Toget brukes til undervisning og grunnopplæring av lokførerstudenter. Øyvind, som er fagsjef for kjøretøy og skifting, innrømmer at han tidvis savner tiden da han selv jobbet som lokfører.

– Det var jo en guttedrøm som gikk i oppfyllelse. Jeg begynte å snakke om det da jeg var liten, så liten at jeg ikke en gang kunne snakke rent, sier Øyvind.

– Når man har en guttedrøm og man har sett opp til de store lokomotivene og de store togene og har oppnådd det, så er det fantastisk. Yrket kan kanskje virke monotont, men det er ikke det. Det er aldri en dag som er lik når man tenker på alle døgnets tider, årstider og høytider.

Fant sin egen nisje

Ingen kan bremser som Øyvind. Interessen startet da Øyvind begynte som lokførerspirant og deretter lokførerassistent i 1982. Den gang var det alltid to personer i alle godstog, og Øyvind fikk ansvar for bremseprøving og klargjøring, og alt det tekniske som skjedde underveis.

– Jeg har alltid synes det er interessant å sette meg dypt inn i ting for å forstå hvordan jeg skal bruke det og hvorfor regelverket er som det er i forhold til systemene, forklarer Øyvind.

– Jeg fant min egen nisje, og siden har det sprunget videre ut ifra det.

En gang lokfører, alltid lokfører

Øyvind har drevet med opplæring siden 1988, den gang på vegne av NSB og siden på Norsk fagskole for lokomotivførere. Det var først i 2010 at han var klar for å gå videre som faglærer på fulltid.

– Jeg må innrømme at det satt langt inne å bli fast ansatt her. Jeg ville jo gjerne være lokfører, og det var rart å klippe snoren på den stillingen, sier Øyvind.

– Men, jeg har ikke angret på det valget heller, og nå er jeg 100 prosent fagsjef.

Brennende engasjement

Nå brenner han for at studentene skal ha høy kompetanse.

– Jeg vil ha flinke folk i togene, og jeg gjør så godt jeg kan for at de skal forstå yrket. Det gir meg mye å dele min erfaring og kompetanse og videreformidle, sier Øyvind.

– Jeg har nok et brennende engasjement, også for at tradisjonen med lokførere skal føres videre og hvor viktig det er med mentorer, akkurat som jeg hadde mentorer da jeg var under utdannelse.

Hedret med Medaljen

Hele 40 år har Øyvind gitt av livet sitt til jernbanen. Nylig ble han hedret med Medaljen for lang og tro tjeneste for sitt engasjement og innsats.

– Det var veldig hyggelig og veldig stort å få Medaljen. Det var stas å få diplom og medalje, og talene og de fine ordene jeg fikk.

For Øyvind har 40 år ved jernbanen bare vært positivt.

– Jeg har alltid vært ydmyk og stolt av yrket og gledet meg til å gå på jobb hver dag. Jeg har sjelden vært syk, så jeg går til jeg stuper, avslutter Øyvind.

Silvia Maria Suh